Jaja są bardzo bogate w cenne właściwości odżywcze, dlatego często zadajemy sobie pytanie, ile właściwie tych jaj możemy zjadać i czy można z nimi „przedobrzyć”?

Jajo od wielu lat zajmuje ważne miejsce w diecie człowieka.
Spożywane pod różnymi postaciami - na twardo, na miękko, w koszulkach, jako pasta - od lat gości na polskich stołach.
Jaja są bardzo bogate w cenne właściwości odżywcze, dlatego często zadajemy sobie pytanie, ile właściwie tych jaj możemy zjadać i czy można z nimi „przedobrzyć”? Obecnie nie ma żadnych jednoznacznych zaleceń dotyczących ilości jaj, jakie zdrowy człowiek może spożywać tygodniowo. Są one bowiem zależne od wielu czynników, takich jak wiek, płeć czy stan zdrowia.

Zespół naukowców pod kierownictwem Jang Yel Shin w 2013 roku przeprowadził badania, w których analizowano związek między konsumpcją jaj a chorobami układu krążenia. Osoby biorące udział w badaniu podzielono na dwie grupy. W pierwszej grupie uczestnicy spożywali więcej niż jedno jajo dziennie, zaś w drugiej spożywano jedno jajo rzadziej niż raz w tygodniu lub wcale.

Jak się okazało, różnice pomiędzy poszczególnymi grupami nie były istotne, co oznacza, że spożycie więcej niż jednego jaja dziennie nie zwiększało ryzyka chorób układu krążenia w porównaniu do konsumpcji mniej niż jednego jaja na tydzień lub wcale.

Jednak organizacje i instytucje zdrowotne mają swoje standardy, jeśli chodzi o ilości spożywanych jaj. I tak, American Diabetic Association sugeruje, aby spożywać do 4 jaj w tygodniu. Z kolei National Heart Foundation of Australia dopuszcza konsumpcję 6 jaj tygodniowo, zaś polskie zalecenia, sugerują, aby dziennie spożywać jedną porcję z grupy produktów białkowych - w przypadku jaj, jedna porcja, to dwa jaja.

Ustalenie „bezpiecznej” ilości jaj zjadanych tygodniowo przez zdrowego, dorosłego człowieka jest kwestią indywidualną i powinno być konsultowane z lekarzem oraz dietetykiem.

EGGSPERT
Anna Radowicka
MASZ PYTANIA?
ZAPYTAJ EGGSPERTA
ŹRÓDŁA

The American Journal of Clinical Nutrition, czerwiec 2013
The American Journal of Clinical Nutrition, luty 2015
Heart Founadation Australia

Save to PDF
loader