Kiedy tylko zaczniemy chodzić na siłownię, biegać czy trenować inną dyscyplinę sportu, baczniej przypatrujemy się naszej diecie. To bardzo powszechny, pozytywny skutek zmian w stylu życia. Czasem jednak eliminujemy zbyt dużo produktów, zastępując je odżywkami czy białkiem w proszku. A przecież zwyczajne kurze jajo to wymarzony posiłek dla każdego, kto podejmuje aktywność fizyczną! Zobaczcie, dlaczego.

Jaja kurze są bardzo bogatym produktem, który idealnie wpisuje się w dietę sportowca. Dlaczego? Żaden pokarm na świecie nie może poszczycić się tak wzorcowym kompletem aminokwasów, które są niezbędne do przebudowy tkanki mięśniowej oraz regeneracji po treningu. Zawarte w jajach składniki odżywcze oraz witaminy będą świetnie uzupełniały niedobory powstałe w trakcie aktywności fizycznej.

Mistrzowskie białko

Jajo jest przede wszystkim źródłem pełnowartościowego białka, łatwo przyswajalnego przez organizm. Światowa Organizacja Zdrowia uznała jego skład aminokwasów za najlepszy dla naszego organizmu i uwzględniający bilans wszystkich niezbędnych dla nas aminokwasów. Białko jaja jest na tyle wzorcowe, że służy do mierzenia wartości odżywczej innych białek występujących w pokarmach. Potrzebuje go każdy intensywnie trenujący sportowiec, gdyż wzmacnia kości, mięśnie i sprzyja ich regeneracji.

Harmonia wartości

Duże jajo dostarcza 80 kcal 5 g tłuszczu i aż 7 g białka. Na 5 g tłuszczu zawartego w jednym żółtku tylko 0,1 g stanowią „złe” nasycone kwasy tłuszczowe, za to wiele w nim niezbędnych dla organizmu nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają zwalczyć niekorzystny cholesterol. Żółtko jaja jest bogatsze w składniki mineralne i witaminy, głównie z grupy: A, ryboflawinę, kwas pantotenowy, witaminę B12, cholinę i fosfor oraz żelazo, miedź i cynk. Białko natomiast w 90% składa się z wody, w której rozpuszczone są aminokwasy. W przeciwieństwie do żółtka, które jest bogate w tłuszcze, białko jaja prawie ich nie ma, a zawartość węglowodanów jest mniejsza niż 1%. 

Kluby sportowe na Zachodzie często serwują swoim zawodnikom jajecznicę, w której przeważają białka. W ten łatwy sposób można kontrolować i ograniczać poziom tłuszczu, pozytywnie wpływając na regenerację mięśni. Pamiętajcie jednak, by nie rezygnować z żółtek całkowicie, gdyż są one kopalnią zdrowego tłuszczu oraz witamin.

 

EGGSPERT
MASZ PYTANIA?
ZAPYTAJ EGGSPERTA
Save to PDF
loader